EPN-V2

ARBO6100 Arbeidsmiljø i endring Emneplan

Engelsk emnenavn
The Changing Work Environment
Studieprogram
Videreutdanning i arbeidsmiljø i endring
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

For temaet (1) Arbeidsmiljøutfordringer, analyser og tiltak:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om hvordan jobbe kunnskapsbasert med arbeidsmiljøet, der bl.a. en metodisk/analytisk tilnærming til problemstillinger og pensum står sentralt
  • kunnskap om metoder som brukes i kartlegging og utviklingsprosesser i arbeidsmiljøarbeidet,
  • kunnskap om spørreskjema og bruken som metode i miljøarbeidet
  • kunnskap om vanlige helseplager i norsk arbeidsliv og årsaker til disse
  • kunnskap om betydningen av å forstå relasjoner på arbeidsplassen som en arbeidsmiljøfaktor
  • innføring i kunstig intelligens, automatisering og hvordan dette vil kunne påvirke arbeidsmiljøet (1).
  • kunnskap om belastningslidelser og psykisk helse (1)
  • kunnskap om ulike stress- og mestringsteorier (1)
  • kunnskap om ergonomiske belastninger som arbeidstakere kan utsettes for (1)

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle en helhetlig modell som omfatter de sentrale enkeltfaktorer i arbeidsmiljøet og sammenhenger mellom dem
  • kan drøfte ulike analyse- og vurderingsmetoders fordeler, ulemper og forutsetninger
  • kan beskrive og redegjøre for ulike aktørers funksjoner og roller
  • kan beskrive og klargjøre formelle og faktiske skillelinjer og samarbeidsområder mellom verneombud og tillitsvalgt
  • kan jobbe kunnskapsbasert med arbeidsmiljøproblemstillinger ved bl.a. å innhente og vurdere informasjon og forskningsresultater knyttet til arbeidsmiljø (1)

Generell kompetanse

Studenten har

  • forståelse for arbeid som helsefremmende og helsenedbrytende aktivitet
  • forståelse for ulike metoder for å analysere årsaker til ulykker og skader i arbeidslivet
  • innsikt i konflikters karakter, bakgrunn og sammenheng med mobbing og trakassering, og strategier og teknikker for løsninger

For temaet (2) Organisering og drivkrefter:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om betydningen av og forstå hvordan ny teknologi som drivkraft, spesielt KI, vil kunne påvirke arbeidslivet, organisasjonen og de ansattes arbeidshverdag – utfordringer og muligheter (2).
  • kunnskap om” Corporate Social Responsibility” (CSR) og forstå mulighetene som dette kan gi (2)
  • kjenner til framgangsmåter for å skape og bidra i forbedringsprosesser (2)
  • kunnskap om norsk arbeidsliv i et makroperspektiv (betydningen av KI mv.)
  • kunnskap om regulering og forvaltning og virkemidler som kan stimulere til en god arbeidsmiljøutvikling
  • kunnskap om hvordan ny teknologi, spesielt KI-relaterte systemer, påvirker arbeidsmiljøet og hvilke arbeidsmiljøtiltak som er aktuelle.
  • kunnskap om betydningen av mangfold på arbeidsplassen og innvirkningen på arbeidsmiljøet
  • en viss innsikt i arbeidsmiljøforhold og prioriteringer i andre land- spesielt EU, men også andre deler av verden
  • Sette stress- og mestringsteorier i sammenheng med arbeidsmiljø og organisatoriske forhold (2)
  • kunnskap om utbrenthet, omfang og hvordan dette kan håndteres og forebygges

Ferdigheter

Studenten

  • kan presentere og gi en analyse av ulike organisasjoner som rammeverk for en bredere forståelse av arbeidsorganisatoriske problemstillinger (2)
  • kan presentere og gi en analyse av hvordan en gitt bedrift vil kunne bli berørt av utviklingen innen KI og foreslår organisasjons- og opplæringstiltak for å møte slik omlegging. (2)
  • evner å sette arbeidsmiljøet inn i en produksjonskontekst og sette det i sammenheng med strategi og daglig ledelse (2)
  • kan sette demokratisering inn i en arbeidsmiljøsammenheng og derved vise sammenhengen mellom demokratiutvikling og organisasjonsutvikling (2)
  • kan drøfte behovet for endringer i arbeidslivet og derved se hvilke strategier og virkemidler som kan tas i bruk i den enkelte virksomhet.
  • kan jobbe kunnskapsbasert med arbeidsmiljøproblemstillinger ved bl.a. å innhente og vurdere informasjon og forskningsresultater knyttet til arbeidsmiljø (1)

Generell kompetanse

Studenten har

  • forståelse av det sosiale samspillet på arbeidsplassen for å kunne gjøre vurderinger av ledelse og arbeidsorganisering (2)
  • oversikt over lov- og avtaleverk og relevante arbeidsrettslige begreper og kunnskap for å kunne vurdere virkningen av dagens regler for bedrift, arbeidstaker og samfunn.
  • oversikt over myndigheter nasjonalt og internasjonalt som har betydning for forvaltningen av regelverket på arbeidsmiljøområdet.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet tilbys som enkeltemne. For opptak til enkeltemne kreves bachelorgrad eller tilsvarende.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

10 stp overlapp med MABIO4300 Medisinsk bruk av stråling.

Vurdering og eksamen

Prosjektoppgave i gruppe på to til fire studenter. Den individuelle muntlige høringen tar utgangspunkt i prosjektoppgaven, men studenten vil også få spørsmål fra utvalgte deler av pensum.

Prosjektoppgaven kan etter søknad gjennomføres individuelt.

Kun studenter med karakteren bestått på den skriftlige prosjektoppgaven kan fremstille seg til muntlig eksamen.

Omfang på oppgaven: 6000 ord (+/– 10 %).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle til prosjekteksamen. Til muntlig eksaminasjon kan studentene ta med prosjektoppgaven.

Etter fullført studium utstedes karakterutskrift fra universitetet.

Vurderingsuttrykk

Prosjektoppgaven gis karakteren bestått/ikke bestått. Det gjennomføres individuell muntlig eksamen med bokstavkarakter i skalaen A–F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått.

Karakteren (bestått/ikke-bestått) på den skriftlige oppgaven kan påklages.

Karakteren etter muntlig eksamen kan ikke påklages.

Sensorordning

En intern og én ekstern

Opptakskrav

Målgruppe

Studietilbudet retter seg mot hovedverneombud, verneombud og tillitsvalgte, og andre som har kompetanse til opptak og interesse av studiet.

Opptakskrav

Søkere må inneha verv som hovedverneombud, verneombud eller tillitsvalgt og ha gjennomført Arbeidsmiljøskolen trinn 1 og 2, LO-skolen eller kunne dokumentere gode kunnskaper innenfor feltet arbeidsmiljø.

Videre må de ha fullført en obligatorisk grunnmodul/startmodul av 1 ukes varighet der hovedfokus er ”forberedelser til høgskolestudiet” (teori og praktiske øvelser i regi av LO Kurs og konferanse).

Opptaket er basert på generell studiekompetanse eller tilfredsstillende realkompetanse i henhold § 3-6. Krav for opptak til høyere utdanning i Lov om universiteter og høyskoler.

Dersom ikke eksamen skal avlegges, kan alle som tilfredsstiller fagbevegelsens

krav om deltagelse, delta i studiet og få utstedt et deltakerbevis.