Programplaner og emneplaner - Student
ARBIB1000 Informasjonssøk og kildekritikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Information search and information evaluation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i arkivvitenskapBachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Vi omgis av enorme mengder informasjon, det meste i digital form. Informasjonen er ofte tilgjengelig gjennom algoritmestyrte plattformer, kunstig intelligens og infrastrukturer som opererer utenfor vår kontroll. Evnen til selvstendig og kritisk forståelse av forholdet mellom informasjon, fakta og kilder på den ene siden og en helhetlig kultur- og samfunnsforståelse er viktigere enn noensinne. Ferdigheter i å finne frem til, vurdere og formidle det som er relevant og troverdig har derfor fått en fornyet samfunnsmessig aktualitet. Gjennom emnet tilegner kandidatene seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter som setter dem i stand til å navigere og håndtere dette digitale informasjonslandskapet. Det innebærer å både kunne søke etter, vurdere søkeresultatet på en kritisk måte og finne fram til relevant og troverdig informasjon og kunnskap. Emnet diskuterer kildekritikk fra ulike perspektiv, blant annet opprinnelsen i historiefaget, forståelse av kildekritikk som interessekamp, referansetradisjoner innenfor vitenskapelig publisering og kritisk tekstlesing. Samtidige utfordringer knyttet til desinformasjon, feilinformasjon, falske nyheter og algoritmenes potensielle slagsider vektlegges.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har gode kunnskaper om kildekritikkens faglige tradisjoner og utvikling i en digital kontekst
- har kjennskap til relevante kildekritiske metoder og verktøy
- har kjennskap til bruk av ulike typer digitale informasjonssystemer, for eksempel bibliografiske databaser
- har innsikt i hvordan søkemotorer, ulike typer algoritmer og kunstig intelligens påvirker kildeutvalg og brukereksponering
- har grunnleggende innsikt i hvordan informasjonssøk og kildekritikk relaterer til sentrale begreper som relevans, troverdighet og desinformasjon
Ferdigheter
Studenten
- har grunnleggende ferdigheter i søketeknologi, søkestrategi og søketeknikker
- kan vurdere et søkeresultat i forhold til informasjonsbehovet
- kan kritisk evaluere digitale og analoge kilder, både de man oppsøker og kilder til informasjon man ellers blir eksponert for
- kan anvende ulike typer digitale informasjonssystemer på en effektiv og hensiktsmessig måte
Generell kompetanse
Studenten
- Kan bidra aktivt i samarbeid og anvende relevante digitale og analoge verktøy i faglige arbeider
- Kan analysere og vurdere informasjon basert på avsenders agenda, relevans og dens samfunnsmessige kontekst.
- Kan evaluere kilder og har forståelse for etiske aspekter ved kildebruk
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger og seminarer. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, gruppearbeid og gjennom praktisk oppgaveløsing. Undervisningen er hovedsakelig campusbasert.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet legger vekt på en fagnær digital kompetanse for helseutdanningene. Samfunnet, helsetjenestene og utdanningene er inne i en omfattende digital omstilling som stiller krav til den enkeltes kompetanse og som påvirker organiseringen av tjenestene. For at teknologien skal bidra til gode og sammenhengende helsetjenester må både nåværende og fremtidig helsepersonell forholde seg til og bruke digitale verktøy og medier på en trygg, kritisk og kreativ måte. Nyere teknologier slik som kunstig intelligens utfordrer tradisjonelle måter å utføre arbeidsoppgaver og organisere tjenester og er derfor nært knyttet til tjenesteinnovasjon.
Vurdering og eksamen
Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for digital kompetanse og innovasjonsprosesser i helse, samt hvordan teknologiske løsninger kan påvirke tjenesteutøvelse
Ferdigheter
Studenten kan
- bidra til ideutvikling av tjenesteinnovasjon basert på helseteknologi eller assisterende teknologi, samt planlegge for aktiv brukerinvolvering
- samhandle tverrprofesjonelt og på på tvers av nivåer i ideutvikling innenfor helseteknologi eller assisterende teknologi
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over mulige gevinster og utfordringer, inkludert etiske dilemmaer, ved innføring av helseteknologi og assisterende teknologi i helsetjenestene
- reflektere over ansvarlig bruk av kunstig intelligens i læring og i tjenesteutøvelse
Vurderingsuttrykk
Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudie. Studentene vil arbeide med en gruppebasert prosjektoppgave gjennom emnet, der helseteknologi eller assisterende teknologi inngår. Det legges opp til underveis-tilbakemelding fra faglærer og medstudenter.
Sensorordning
Ingen.
Emneansvarlig
Muntlig eksamen i gruppe på 3-7 studenter, inntil 30 minutter.