Programplaner og emneplaner - Student
ARB Arbeidsrett Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Labour Law
- Studieprogram
-
Personalledelse for helse- og sosialsektoren
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter rettigheter og plikter som gjelder i arbeidslivet, spesielt rettsreglene som gjelder for ansatte i kommunesektoren. Både rettsforholdet mellom den enkelte arbeidstaker og arbeidsgiver og rettsforholdet mellom arbeidslivets organisasjoner inngår i emnet. I Arbeidsrett vektlegges anvendelse av juridisk metode.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet
Læringsutbytte
Studenten skal under veiledning ivareta akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder ved akuttmedisinsk behandling og sykepleie til akutt og/kritisk syke pasienter. Det forventes at studenten viser progresjon i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Det for ventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av akuttsykepleie.
Studenten skal primært ha praksisstudier ved akuttmottak. Andre aktuelle avdelinger og læresteder for praksisstudier kan være:
- overvåkingsavdelinger
- intermediæravdelinger
- postoperativ avdeling
- prehospitale tjenester/ambulansetjenesten
- akuttpsykiatrisk avdeling
- legevakt
Praksisstudiene skal tilrettelegges slik at studenten etter gjennomført studium har fått erfaring med og utviklet handlingskompetanse i intensivsykepleie i forhold til alle hyppig forekommende sykdomstilstander, sentrale behandlingsformer og ulike pasientsituasjoner.
Arbeids- og undervisningsformer
Opptak til studiet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan, under veiledning, drøfte komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan, under veiledning, drøfte helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svik i pasientens vitale funksjoner
- kan, under veiledning, drøfte kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve akuttsykepleie
- kan, under veiledning, drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan, under veiledning, kritisk vurdere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
- kan, under veiledning, kritisk vurdere mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
Ferdigheter
Studenten
- kan, under veiledning, bruke kunnskaper og ferdigheter for å planlegge og utøve akuttsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
- kan, under veiledning, gjennomføre systematisk overvåkning av pasienten
- kan, under veiledning, identifisere, vurdere og analysere tegn og symptomer på endring i akutte og komplekse pasientsituasjoner
- kan, under veiledning, analysere pasientens ressurser, problemer og behov
- kan, under veiledning, bruke prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i akuttmottaket
- kan, under veiledning, analysere risikofaktorer til akuttbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
- kan, under veiledning, forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom og skade, truende sykdom og skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan, under veiledning, bruke relevante metoder i kommunikasjon og samhandling med kritisk syke pasienter, pårørende og andre i det tverrprofesjonelle teamet
- kan, under veiledning, redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan, under veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og helselovgivning
- kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- administrere relevant monitoreringsutstyr
- yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon og sirkulasjon
- administrere og evaluere analgesi og sedasjon til pasienten
- bruke og kontrollere medisinsk utstyr og digitale verktøy, og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
- utøve akuttsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
- samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter
- sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- sikre personopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter
- utføre triage av pasienter i akuttmottaket
Generell kompetanse
Studenten
- kan, under veiledning anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutt og kritiske situasjoner
- kan, under veiledning, anvende kunnskap og ferdigheter i akuttsykepleie for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved svikt i pasientens grunnleggende behov
- kan, under veiledning, analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta pasienten og pårørende
- kan, under veiledning, dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om pasienten
- kan, under veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
Vurdering og eksamen
Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.
Hjelpemidler ved eksamen
For praksisstudier er det et krav om 90 % tilstedeværelse. Obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av praksis er:
- Levere turnusplan og konkretisering av læringsutbyttet for emnet i løpet av første praksisuke.
- Levere utfylt vurderingsskjema med selvvurdering senest to dager før midtveis- og sluttvurdering.
-
Deltakelse i
- Simulering
- Refleksjonsgrupper
Vurderingsuttrykk
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet, den formative vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet samt kriterier for skikkethetsvurdering. I tillegg kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av èn sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.