Programplaner og emneplaner - Student
ADTS1600 Interaksjonsdesign og Prototyping Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interaction Design and Prototyping
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Interaksjonsdesign er en tverrfaglig disiplin der eksperter fra flere fagfelt er involvert i utviklingsprosessen fra idé til sluttprodukt. Produktdesign, grafisk design, antropologi, kommunikasjon og kognitiv psykologi inngår som fagdisipliner i tillegg til informasjonsteknologi.
I emnet skal studentene få kjennskap til disse fagområdene, men det praktiske arbeidet vil være begrense til utvikling av prototyper, brukertesting, evaluering og noe grafisk design.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten skal kjenne til
- ulike prototypingsteknikker
- brukersentrert design
- utforsking gjennom design (Research through Design)
- skisse/tegneteknikker, enkel grafisk design, form og fargebruk
- generelle designprinsipper for gode brukeropplevelser. Emosjonelt design
- teorier om kommunikasjon, grunnleggende psykologi, observasjon
- verktøy for framstilling av interaktive prototyper (digtiale verktøy, Arduino, sensorteknologi)
Ferdigheter
Studentene skal
- kunne utarbeide ideer i team og ta beslutninger
- kunne framstille interaktive prototyper ved hjelp av enkle midler (papir) og meer avansert digitalt verktøy
- kunne bruke kunnskap om form, farge og grafisk design i utforming av produkter
- kunne beskrive mål for brukbarhet (usability) og brukeropplevelse (user experience)
- kunne utføre brukertester og bruke resultatene i videreutvikling av et produkt
- kunne bruke kjente evalueringsmetoder (heuristisk evaluering, kognitiv gjennomgang)
Generell kompetanse:
Studenten kan:
- utvikle konsepter og foreslå løsninger på gitte problemer
- teste ideer og produkter med reelle brukere ved hjelp av prototyping
- kommunisere ideer og mulige løsninger til designere, utviklere og kunder
Arbeids- og undervisningsformer
Grunnleggende kunnskap om kroppens oppbygging og funksjon samt samspillet mellom disse er nødvendig for paramedic. Det gir grunnlag for å undersøke strukturer, funksjoner og skader i ulike organer. Samtidig gir emnet kunnskap om kroppens normale fysiologiske prosesser i hvile, under arbeid og ved ulike typer fysiske og psykiske påkjenninger og belastninger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The course builds on MAPE1300 Mechanics.
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om normale fysiologiske funksjoner i ulike organsystemer og i kroppen som helhet, samt om prinsipper for styring og kontroll av ulike kroppsprosesser
- kan gjøre rede for celler og vev og deres oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for respirasjonssystemets oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for sirkulasjonssystemets oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for nervesystemets oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for skjelettets og musklenes oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for nyrenes og urinveienes oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for fordøyelsessystemets oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for oppbyggingen av det endokrine systemet, dets funksjon og samspill med andre organsystem
- kan gjøre rede for kroppens temperaturregulering
- kan gjøre rede for immunsystemets funksjon og blodets sammensetning og funksjon
- kan gjøre rede for syre-base balansen
- har kjennskap til hudens oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for sansenes oppbygging og funksjon
- har kjennskap til det reproduktive systemet og funksjon
Ferdigheter
Studenten
- kan palpere og identifisere anatomiske strukturer på kroppens overflate
- kan gjenkjenne organene ved deres størrelse, form og beliggenhet i kroppen
- kan identifisere alle større knokler og ledd
- kan demonstrere observasjon og vurdering av respirasjon, måling av blodsukker og temperatur
- kan anvende praktiske prosedyrer for å observere pasientens fysiologiske tilstand
- kan demonstrere telling av puls, måling av blodtrykk, oksygenmetning, kapnografi, blodsukker, temperatur, stetoskopi, oppkobling av EKG og bedømming av perifer sirkulasjon
- kjenner til indikasjoner og bruken av aktuelt monitoreringsutstyr
- kjenner til begrensninger og feilkilder i aktuelt monitoreringsutstyr
Generell kompetanse
Studenten
- forholder seg respektfullt til mennesker ved undersøkelser
- forholder seg respektfullt ved håndtering av anatomiske preparater
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, simulerings- og ferdighetstrening, studiegrupper og selvstudier. En del forelesninger vil være felles for flere av helsefagutdanningene ved fakultetet.
Praksis
Studentene har simulerings- og ferdighetstrening innen bruk av medisinsk teknisk utstyr, herunder blodtrykksapparat, stetoskop, bruk av elektrokardiogram (EKG) og monitoreringsutstyr for å kunne gjøre seg en oppfatning om pasientens fysiologiske tilstand.
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 90 prosent deltakelse i simulerings- og ferdighetstrening
- minimum 80 prosent deltagelse i studiegrupper og på seminarer
Sensorordning
Ingen.
Emneoverlapp
Gradert skala A-F