Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4820 Applied Robotics and Autonomous Systems Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Applied Robotics and Autonomous Systems
- Studieprogram
-
Master's Programme in Applied Computer and Information TechnologyMaster's Programme in Applied Computer and Information Technology, Elective modules
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Einar Grønvoll
Anbefalte forkunnskaper
Knowledge of linear algebra, vector calculus and basic statistics and probability. Knowledge of programming in python and basic introductory course on control or dynamical systems is recommended.
Forkunnskapskrav
Studenter som ikke har nok fysikk fra videregående skole og som ønsker en ingeniørutdanning.
Læringsutbytte
Emnet vil ha en delvis overlapp mot FYS1 fra videregående skole, og en svært stor overlapp mot tidligere versjoner av forkurset.
Innhold
Topics covered in this course:
- Configuration space
- Rigid body motions
- Robot forward kinematics
- Velocity kinematics and statics
- Inverse kinematics
- Robotics sensors and actuators
- Navigation, state estimation and filtering algorithms
- Motion planning
- ROS Robot Operating System
Arbeids- og undervisningsformer
Bestått emnet PSYK 1420.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- forklare kjennetegn ved anvendt atferdsanalyse
- beskrive motiverende operasjoner
- beskrive stimuluskontroll, inkludert prompt- og promptfading teknikker
- redegjøre for stimulusekvivalens
- beskrive imitasjon, observasjonslæring og shaping av ny atferd
- beskrive generalisering og opprettholdelse av en atferdsendring
- beskrive kontingensformet vs. regelstyrt atferd
- gjenkjenne og identifisere grunnleggende og kompleks verbal atferd
- redegjøre for funksjonell kartlegging
- diskutere behandling av problematferd
- redegjøre for krav til empirisk støttete behandlingsformer
- redegjøre for etisk atferdsanalyse i rammen av evidensbasert praksis
- diskutere viktigheten av tverrfaglig samarbeid
- diskutere kulturelt mangfold innen atferdsanalyse
- diskutere medfølende omsorg i atferdsanalytisk behandling
- beskrive etiske standarder for anvendt atferdsanalyse
- definere begrepet sosial validitet i forbindelse med atferdsendrende tiltak
Ferdigheter
Studenten kan:
- definere ulike atferdsanalytiske prinsipper og andre læringsprinsipper
- redegjøre muntlig for og praktisk demonstrere metoder for funksjonell kartlegging
- beskrive etiske vurderinger knyttet til risiko og nytte i bruk av funksjonelle analyser
- diskutere relevante tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper i ulike sammenhenger
- identifisere grunnleggende verbale operanter
- kritisk vurdere etisk og forsvarlig anvendelse av atferdsanalyse og profesjonelle ferdigheter
- diskutere meningsfulle utbytter av intervensjoner i etablering av atferd
- redegjøre for retten til atferdsmessig effektiv behandling
- redegjøre for etiske standarder i skiftelige innleveringer, og bruke gjeldende APA standard; referering i tekst, referanselisten og overskrifter
Generell kompetanse
Studenten kan:
- formidle og reflektere over anvendt atferdsanalyse som forskningsfelt
- presentere anvendelsesområder innen anvendt atferdsanalyse
- formidle hvordan atferdanalytiske prinsipper benyttes for etablering og opprettholdelse av atferd
- formidle hvordan atferdanalytiske prinsipper benyttes for avlæring av problematferd
- drøfte etisk og ansvarlig bruk av atferdsanalyse
- utforme akademiske tekster som ivaretar etiske standarder
Vurdering og eksamen
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium, seminarer, workshops, interteaching og gruppearbeid. Gjennom presentasjoner, demonstrering av praktiske ferdigheter, skriftlige innleveringer og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.
Hjelpemidler ved eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Tilstedeværelse gjennom hele dagen på 2 workshops og 1 seminar
- Innlevering av 3 individuelle skriftlige oppgaver (Reaction Papers; RP’er), inntil 1000 ord
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneansvarlig
Alex Alcocer