Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4330 Mathematical Analysis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematical Analysis
- Studieprogram
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
The course focuses on the broad and rigorous approach necessary to do reliable research within the area of analysis and offers a deeper theoretical understanding that can supplement and be leveraged alongside the knowledge and skills from the previous two specialization courses (ACIT4310 Applied Computational and Mathematical Analysis and ACIT4321 Quantum Information Technology).
The course provides a perfect basis for any person who wants to venture into this area. It is also a springboard for functional analysis and operator algebras.
Anbefalte forkunnskaper
SYK2830A og SYK2830B er 100 % overlappende.
Forkunnskapskrav
Undervises normalt på engelsk. Kan gjennomføres på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.;
I dette emnet planlegger og gjennomfører du et mindre forskningsprosjekt under veiledning. Målet er at du skal få oppleve hvordan det er å arbeide med sykepleiefaglig forskning. Du vil gjennomføre prosjektet i en studentgruppe under veiledning av lærer, der hensikten er å forstå og anvende forskning. Gruppen velger selv problemområde og metode for innsamling og analyse av data. Resultatene skal publiseres i en prosjektrapport.
Læringsutbytte
Opptak til studiet.
Innhold
- General topology, including locally compact Hausdorff spaces
- Measure theory, including Riesz representation theorem
- Completeness of Lp spaces, product measures, and complex measures with the Radon- Nikodym theorem
- Fourier analysis, including the inversion theorem
- Complex function theory, including the Cauchy- and Liouville theorems, and harmonic functions
Lecturer might exclude or include topics depending on the students attending the course.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for vanlige metoder for innsamling og analyse av data
- kan vurdere kvantitative og kvalitative resultater med en metodekritisk tilnærming
- kan beskrive hvordan en kan oppdatere egen kompetanse innen valgt fagområde og hvordan en kan medvirke til fagutvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere en problemstilling, gjennomføre et kompetent litteratursøk og planlegge forskning under veiledning
- kan innhente data, analysere og presentere resultater fra et miniforskningsprosjekt muntlig, og skriftlig i en prosjektrapport
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
Generell kompetanse
Studenten
- kan utvikle egen kompetanse innen valgt fagområde og medvirke til fagutvikling
- kan reflektere over sykepleiefaglige problemstillinger innen valgt fagområde
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Forelesninger, seminar, selvstudier og gruppearbeid.
Den første uken består av forelesninger om forskning og forskningsmetode, samt oppdeling i grupper, valg av tema og planlegging av prosjektet. Den andre uken består av veiledet gruppearbeid med innsamling og analyse av data. Den tredje uken består av skriving av prosjektrapporten, samt presentasjon og diskusjon.
Vurdering og eksamen
Hjemmeeksamen i gruppe
- 3-5 studenter per gruppe
- Eksamensperioden går over hele emneperioden
- Omfang 3000 ord (+/- 10 %)
Ny eksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.
Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk. Den enkelte gruppe må levere på samme språk.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått-ikke bestått. Det gis samlet karakter for hele gruppen.
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 10 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.;
Emneansvarlig
Det anbefales at disse emnene er bestått:
- SYKK/SYKP2000 Vitenskapsteori og forskningsmetode
- SYKK/SYKP1060 Kunnskapsbasert praksis i helsetjenesten