Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4280 Privacy by design Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Privacy by design
- Studieprogram
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Privacy by Design is a fundamental requirement of the General Data Protection Regulation (GDPR) for all systems operating on personal information. This course provides an introduction to privacy and data protection including the legislation such as the GDPR, privacy enhancing technologies, privacy management, designing for privacy, and privacy patterns in software design. It enables the students to understand regulation, to identify privacy risk and consequences of data breaches, introduces them to privacy controls and builds skills in their application in a structured privacy engineering process.
Anbefalte forkunnskaper
General knowledge about information security, data processing and information system architecture would be beneficial.
Forkunnskapskrav
Studenten skal gjennomføre praksisstudier ved operasjonsavdelinger eller dagkirurgiske enheter, 1 dag gjennomføres ved en sterilsentral.
Gjennom praksisstudiene skal studenten få variert erfaring i arbeid med ulike aldersgrupper, målgrupper og problemstillinger innen ortopedi og bløtdelskirurgi. I tillegg kan praksisstudiene organiseres slik at studenten også får erfaring fra andre kirurgisk spesialiteter. Det bør legges til rette for at studenten får erfaring med både dag- og vaktarbeid i pasientens behandlingskjede i spesialisthelsetjenesten. Studenten skal selvstendig ivareta operasjonssykepleiers funksjons- og ansvarsområder ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling til akutt og/eller kritisk syke pasienter. Det forventes at studenten viser tydelig faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av operasjonssykepleie. Studenten skal under veiledning ivareta operasjonssykepleiers funksjons- og ansvarsområder ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling til akutt og/eller kritisk syke pasienter. Det forventes at studenten viser tydelig faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av operasjonssykepleie.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte hvordan organer og organsystemer fungerer, og hvordan patofysiologiske prosesser og medisinske sykdomstilstander starter, utvikles, observeres og behandles
- kan drøfte mikrobiologi, infeksjonssykdommer, smitterisiko og smittevern relatert til infeksjonsforebyggende arbeid
- kan kritisk vurdere antibiotikabruk og resistensutvikling
- kan drøfte farmakodynamiske og farmakokinetiske prinsipper
- kan vurdere virkninger og bivirkninger av legemidler ved behandling av akutt og kritisk sykdom
- kan drøfte kirurgisk stressrespons og postoperative komplikasjoner
- kan drøfte væske- og transfusjonsbehandling
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om patofysiologiske prosesser og medisinske sykdomstilstander
Arbeids- og undervisningsformer
Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.
Besvarelsen kan gis på engelsk eller annet skandinavisk språk.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
For å oppfylle krav til ekstern vurdering må minimum 10 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneansvarlig
10 studiepoeng overlapp med ABIO6000/MAABI4000 Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap, 10 stp.