EPN-V2

ACIT4080 Intelligent User Interfaces Emneplan

Engelsk emnenavn
Intelligent User Interfaces
Studieprogram
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The course focuses on the application of artificial intelligence in user interfaces, techniques, technologies and ethical consequences.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet er et typisk integrasjonsemne som søker å se tidligere emner og fag i teoretisk og praktisk sammenheng. Emnet krever ingen spesielle forkunnskaper, men bygger på at studentene har en viss samfunnsfaglig bakgrunn innen tidligere studier i metode, økonomi, organisasjon og ledelse.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • digitalisering og digital transformasjon
  • hvorfor og hvordan organisasjoner endres
  • koordineringsutfordringer og mulige løsninger
  • ledelsens rolle i endringsprosesser
  • digital påvirkning og medvirkning
  • digital transformasjon i et samfunnsperspektiv

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere komplekse endringsprosesser, se og reflektere over ulike perspektiver i forståelse av strategi og endring
  • ta i bruk ulike arbeidsformer og strategier i organisasjonsutvikling
  • redegjøre for og drøfte utfordringer ved digital transformasjon i offentlig sektor
  • sette digital transformasjon i sammenheng med innovasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante faglige problemstillinger innenfor feltet reform, organisasjonsendring og endringsledelse
  • har evne til å diskutere faglige relevante problemstillinger knyttet til digital transformasjon, organisasjonsendring og endringsledelse
  • har evne til kritisk refleksjon rundt fordelene og ulempene ved digital transformasjon i organisasjoner og i samfunnet
  • Kan finne informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling

Arbeids- og undervisningsformer

Det blir tatt i bruk ulike undervisningsformer. Undervisningen vil derfor variere mellom forelesninger, oppgaveløsning, presentasjoner, gruppe- og plenumsdiskusjoner og selvstudium. Studentene vil ved oppstart av kurset bli delt inn i grupper. Disse gruppene reflekterer over og bearbeider tema som belyses i forelesningene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Alle studentene skal i løpet av kurset to ganger gjennomføre og lede gruppediskusjoner. I etterkant av disse skal studentene levere et kort referat på 500-1000 ord hver.

Formålet med arbeidskravet er at studentene skal oppnå gode kunnskaper og ferdigheter i tråd med læringsutbytte i emnet.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere et alternativt arbeidskrav innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er hjemmeeksamen over en periode på 6 timer. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Hjelpemidler ved eksamen

Se omtale av praksisstudiet i programplanen. På nettsiden praksis i barnehagelærerutdanningen https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer finner du praksiskalenderen, retningslinjer for praksis med mer.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Arild Wæraas (arildwae@oslomet.no)