EPN-V2

ACIT4035 Rehabilitation and Assistive Technology Emneplan

Engelsk emnenavn
Rehabilitation and Assistive Technology
Studieprogram
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology, Elective modules
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

From prosthetic limbs, exoskeletons, orthotics, hearing aids, and muscle-controlled mobility solutions to artificial organs and cognitive aids, the modern era of rehabilitation and assistive technology has created a paradigm shift in what technology can achieve to help people who need it. This course provides an exploration of rehabilitation and assistive technologies, with a strong emphasis on hands-on, problem-based prototyping. Students will be introduced to the essential principles and foundational knowledge of various existing rehabilitation and assistive devices designed to enhance daily living activities for individuals with disabilities. The course aims to develop the skills required to understand user needs, conceptualize ideas, and create functional prototypes, while also providing a comprehensive understanding of the current landscape of assistive technology. By the end of the course, students will be equipped with both theoretical knowledge and practical experience in designing effective, user-centred rehabilitation technologies.

Anbefalte forkunnskaper

Gradert skala A-F.

Forkunnskapskrav

No formal requirements over and above the admission requirements.

Læringsutbytte

Dette er det siste av fire emner i ortopediteknikk. Emnet bygger på de kliniske arbeidsprosessene som inngår i ORI1000, ORI1300, ORI2200 og ORI2300. Kunnskap fra emnene anatomi, patologi og biomekanikk anvendes.

Emnet omhandler i hovedsak ortoser og proteser til overekstremitet. Emnet dekker også proteser/ortoser til personer med medfødte deformiteter/ forhøyelsesproteser samt ankel-, kne-, og hofteeksartikulasjons proteser. Dette er amputasjonsnivå som forekommer mer sjeldent og utgjør en mindre andel av ortopediingeniørens arbeid på underekstremitetsnivå. Protesetypene i dette emnet er biomekanisk- og teknisk komplekse. Emnet vil ikke kunne gi en fullverdig kompetanseoppnåelse, men vil gi studentene et innblikk i hva som kreves for å kunne tilpasse funksjonelle proteser ved disse amputasjonsnivåene.

Innhold

  • Application of advanced movement theories, anatomical and functional approaches and methods into a specific rehabilitation or assistive device.
  • Project work related to chosen rehabilitation or assistive device or part thereof.

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten må ha bestått første og andre studieår eller tilsvarende, med unntak for emnene ORI1050 og ORI1060.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ortoser og proteser for personer med medfødte deformiteter av underekstremitet
  • kan utdype sammenhenger mellom overekstremitetens anatomi, patologi, biomekanikk og funksjon
  • kan gjøre rede for medisinske årsaker til dysfunksjoner i og amputasjoner på overekstremiteten
  • kan beskrive psykososiale aspekter ved amputasjon på overekstremitet
  • kan gjøre rede for styringsteknologi som anvendes i overekstremitetsproteser og -ortoser
  • kan beskrive kirurgi på ankel-, kne-, og hofteeksartikulasjon og hvilke konsekvenser det har for protesebehandling og -design for disse amputasjonsnivåene
  • kjenner til teori om helseatferdsendring
  • kan gjøre rede for norsk pasientskadeerstatning

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere og analysere kjennetegn ved normal og patologisk bevegelse og funksjon i overekstremiteten
  • gjennomføre og analysere funksjonsundersøkelse av overekstremitet
  • identifisere bevegelsesutslag i overekstremiteten og trunkus ved tilpasning av seletøyfunksjoner og vurdere muskelkontraksjoner for bruk av myoelektriske løsninger
  • analysere og anvende biomekanisk teori på ulike kasus
  • planlegge og begrunne oppfølgingsplaner basert på brukernes behov
  • løse kliniske og tekniske problemstillinger som gjelder proteser eller ortoser innenfor emnets fagområder
  • utføre kliniske prosesser for brukere som trenger overekstremitetsortoser og -proteser
  • anvende ICF’s rammeverk og benytter utfallsmål i brukerens ortopediske oppfølgingsplan
  • diskutere forskningsartikler som er relevante for innholdet i emnet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere tverrfaglig samarbeid i rehabilitering av mennesker med skade, lidelse eller tap av overekstremitet
  • kan dokumentere og formidle aktuelle kliniske og biomekaniske vurderinger i journaler og kommunisere dette muntlig
  • kjenner til aktuelle brukerorganisasjoners formål og funksjoner
  • kan diskutere sinnemestring og håndtering av konflikter
  • kan reflektere over sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rusmisbruk og andre utslag av fysiske, psykiske, sosiale og sosioøkonomiske problemer
  • kan snakke med risikoutsatte personer om problemene og henvise videre ved behov

Vurdering og eksamen

Final assessment of the course will be made on the following basis:

  1. Group project reports and mandatory lecture reflection notes count for 50% of the final grade. The project report must follow the guidelines and a given template, such as IEEE conference proceedings.
  2. Group project demonstration and individual oral presentation count for 50% of the final grade.

All parts of the exam must achieve a passing grade (E or above) in order to pass the course.

The project demonstration and oral presentation cannot be appealed.

New/postponed exam:

In case of a failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable period following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

Hjelpemidler ved eksamen

All aids are permitted

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening

Sensorordning

Individuell klinisk og muntlig eksamen over én dag.

Emneansvarlig

Klinisk utstyr.