Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4010 Enterprise Networking: Practices and Technologies Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Enterprise Networking: Practices and Technologies
- Studieprogram
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om ulike materialers egenskaper, samt teknikker og redskaper for bearbeiding av form, funksjon og uttrykk.
- kan ta i bruk kreative og stegvise prosesser i arbeid med design, arkitektur og bærekraft.
- har kunnskap om forbrukskultur, materialer, helse og miljø i et fagdidaktisk perspektiv.
Kunnskap fra undervisningspraksis:
Studenten:
- har kunnskap om læreplaner innen fagområdet og grunnopplæringens tverrfaglige tema.
- har kunnskap om lærerens rolle som kulturformidler.
Ferdigheter
Studenten:
- behersker arbeid med formproblematikk og kan bearbeide ulike materialer og overflater.
- kan ta i bruk både innovative, kreative og stegvise prosesser i arbeid med design, arkitektur og bærekraft.
- kan vurdere ulike materialers egenskaper og reflektere over forbruksmønster og -kultur i en internasjonal kontekst.
- kan anvende relevant fagkunnskap og forskning.
Ferdigheter fra undervisningspraksis:
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning, rettet mot en bestemt målgruppe.
- kan bruke et bredt utvalg arbeidsmåter og læremidler i undervisningen og på ulike læringsarenaer.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan kommunisere om bærekraft, ut fra kunnskap om fagets egenart
- kan drøfte undervisning, læring og fag ut fra samfunnsaktuelle problemstillinger,relevant forskning og profesjonsetiske perspektiver
- kan vurdere og kritisk reflektere over egen lærerkompetanse og eget læringsbehov
- kan ivareta krav til helse, miljø og sikkerhet innen eget fagområde
Forkunnskapskrav
No formal requirements over and above the admission requirements.
Læringsutbytte
The student should have the following outcomes upon completing the course:
Knowledge
Upon successful completion of the course, the student:
- has the advanced knowledge required to make the right design choices when tasked with designing an enterprise-sized or large-scale network
- has advanced knowledge about best practice for configuration of enterprise-sized or large-scale network
- has advanced knowledge about methods of troubleshooting an enterprise-sized or large-scale network
Skills
Upon successful completion of the course, the student:
- has the technical experience required to analyse and design an enterprise-sized or large-scale network
- has hands-on experience in setting up and configuring an enterprise-sized or large- scale network, focusing primarily on routing, switching and services that support networking (e.g. DHCP and DNS)
- masters different approaches to troubleshooting a network, including traffic analysis
General competence
Upon successful completion of the course, the student:
- has a broad overview of networking theory and practice and knows how to put theoretical networking knowledge into practice in an actual network
- is able to analyse and discuss how networks of different types should be designed, configured and maintained.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Dokumentasjon av et praktisk/teoretisk arbeid, presentert og faglig drøftet i plenum
- Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 15 dager.
- En tverrprofesjonell oppgave, Inter1200, i samarbeid med studenter ved andre studieretninger
- Et muntlig praksisfremlegg.
- Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen består av to deler (deleksamen) og gjennomføres med utgangspunkt i et praktisk og skapende prosjekt i praksisgruppen, samt en individuell muntlig presentasjon med tilhørende refleksjonsnotat.
Del 1. Praktisk skapende arbeid med dokumentasjon i gruppe
- Studentene utvikler og gjennomfører et skapende prosjekt i praksisgruppen.
- Det leveres en felles prosjektdokumentasjon på 2000-4000 ord.
- Dette gruppearbeidet vurderes samlet og utgjør 40 % av sluttkarakteren.
2. Individuell muntlig presentasjon med refleksjonsnotat
- Hver student gjennomfører en muntlig presentasjon med utgangspunkt i et skriftlig refleksjonsnotat (ca. 1000 ord).
- Her skal studenten knytte sammen fagteori, fagdidaktikk og egne praksiserfaringer.
- Denne delen vurderes individuelt og utgjør 60 % av sluttkarakteren.
Viktig å merke seg:
- Begge deleksamener må være vurdert til E eller bedre for at eksamen som helhet skal være bestått.
- Det er kun del 1. Praktisk skapende arbeid med dokumentasjon som kan påklages.
- Se undervisningsplanen for utfyllende informasjon.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Sensorordning
One internal sensor (emneansvarlig)
Emneansvarlig
Professor Paal Engelstad