EPN-V2

ØASØK2000 Mikroøkonomi II Emneplan

Engelsk emnenavn
Microeconomics II
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The course is an intermediate course in Microeconomics built on the introductory course in Microeconomics 1. The course takes an analytical approach to study microeconomics. It intends to develop rigorous, logical reasoning to understand economic concepts. While a majority of the economic theories are treated verbally and graphically, simple models based on elementary calculus are also introduced to examine certain economic issues in detail. Topics include pricing analyses of competitive and non-competitive markets, market power, game theory and its application in analyzing imperfect competition and information problems, and market failure.

Language of instruction is English.

Anbefalte forkunnskaper

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekter knyttet til barnehagens arbeid med bærekraftig utvikling.

1. Individuelt prosjekt i barnehagen. Ved å kartlegge naturmangfold i barnehagens nærmiljø, skal du sammen med barn utforske fenomener og materialer gjennom estetisk praksis. Dokumentasjon av prosjektet (350 ord med bilder/arbeider) skal deles med medstudenter og lærer.

2. Individuelt refleksjonsnotat knyttet til barnehagens rolle og arbeid med demokrati og rettferdig fordeling: Omfang 1200 ord +/- 10 %.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på studiested, nett og i barnehagene. Studiet er bygget opp rundt arbeids- og undervisningsformer, med kollektive læringsprosesser som ikke kan erstattes med individuelle studieformer. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.

Forkunnskapskrav

None

Læringsutbytte

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has knowledge of

  • the basic economic theories explaining the behaviors of consumers and firms
  • the market structure
  • the economics of information
  • game theory in analyzing strategic behaviour
  • the applications of behavioral economics

Skills

The student can

  • use economic concepts to explain consumer and firm behaviour
  • use economic reasoning to discuss economic policies
  • formulate and analyze strategic interactions

General competence

The student can

  • develop insights to critically address economic issues
  • engage in analytical discussions of economic policies

Arbeids- og undervisningsformer

The course material is discussed in lectures.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

No coursework requirements or compulsory activities.

Vurdering og eksamen

The exam in the course is a supervised exam of 4 hours.

Hjelpemidler ved eksamen

Bærekraftig utvikling kan knyttes til barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og til pedagogisk arbeid i barnehagens hverdag. I Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanningen (2012) knyttes bærekraftig utvikling til natur, samfunn og kultur. I tillegg til økologi og naturmangfold, vil fordypningen ta opp deltakelse og demokrati, sosialt og kulturelt mangfold samt likeverd, solidaritet og rettferdig fordeling. En begynnende forståelse for bærekraftig utvikling innebærer formidling og praktisk arbeid knyttet til barns opplevelser, nysgjerrighet og medvirkning. Det innebærer også at temaet kobles til barns kreativitet og skapende prosesser i barnehagen.

Emnet forbereder studenten på å kunne lede og veilede personalet og barn i varierte praktiske prosjekter knyttet til bærekraftig utvikling i barnehagen.

Vurderingsuttrykk

Ingen forkunnskapskrav.

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om bærekraftig utvikling, fordeling av ressurser, sentrale globale utfordringer og ulike natursyn
  • har kunnskap om pedagogisk ledelse knyttet til arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen
  • har kunnskap om barns utvikling av sosial forståelse og solidaritet
  • har kunnskap om økologi, naturtyper og naturpregede omgivelser også i og omkring storbyen
  • har kunnskap om betydningen av naturopplevelser og hvordan lede arbeid med barns utforsking av natur

Ferdigheter

Studenten

  • kan i samarbeid med barn og personalet planlegge, lede og gjennomføre pedagogisk arbeid knyttet til bærekraftig utvikling
  • kan se sammenhengen mellom lokalt arbeid i barnehagen, barns oppvekstmiljø og globale problemstillinger
  • kan lede arbeid med bærekraftig utvikling gjennom utforsking og skapende prosesser
  • kan reflektere over barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og arbeidet med bærekraftig utvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid med bærekraftig utvikling, og kan bidra til fremtidens barnehage
  • kan kritisk reflektere over barnehagens forbruk i ulike sammenhenger

Emneansvarlig

Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til fordypningen. Avhengig av tema legges det opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer, som for eksempel individuelt arbeid, gruppearbeid, seminarer, ekskursjoner, forelesninger, veiledning og praktisk arbeid. Studentene veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer.