Programplaner og emneplaner - Student
ØASØK1100 Makroøkonomi I Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Macroeconomics I
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i Facility ManagementBachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i regnskap og revisjonÅrsstudium i økonomi og ledelseÅrsstudium i økonomi og ledelse - deltid
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
This course is about the effect pharmaceuticals have on the body and how pharmaceuticals are used in different therapeutic fields. Key topics are basic pharmacodynamics and pharmacokinetics, the peripheral nervous system, central nervous system, the endocrine system, the musculoskeletal system and the digestive system. The course focuses on regulating the function of these organ systems and the pathophysiology of selected illnesses and pharmaceuticals used to treat them.
Anbefalte forkunnskaper
Grade scale A-F
Forkunnskapskrav
The student must have passed the first year of the programme or equivalent.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- ulike problemstillinger i makroøkonomi
- måling i makroøkonomi og nasjonalregnskapet
- teorier innenfor kortsiktige makroøkonomiske temaer som konjunktursvingninger og stabiliseringspolitikk
- teorier innenfor langsiktige makroøkonomiske temaer som strukturell arbeidsledighet
- hva som bestemmer inflasjon og hvordan økonomisk politikk kan påvirke inflasjon
Ferdigheter
Studenten kan
- gjøre rede for makroøkonomiske problemstillinger og ulike modeller for å analysere makroøkonomiske spørsmål
- analysere sammenhenger mellom ulike makroøkonomiske størrelser
- analysere formelt hvordan makroøkonomisk politikk kan påvirke den økonomiske aktiviteten og nominelle størrelser som priser og inflasjon
- gjøre rede for behovet for økonomisk politikk for å sikre effektiv ressursbruk
Generell kompetanse
Studenten kan
- følge økonomiske resonnementer knyttet til makroøkonomi.
- analysere hvordan økonomisk politikk kan stabilisere økonomien.
Arbeids- og undervisningsformer
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can explain basic pharmacodynamic concepts and pharmacokinetic processes
- can describe the structure and function of the peripheral nervous system, central nervous system, endocrine system, musculoskeletal system and digestive system
- can explain how the function of the above-mentioned organ systems can be regulated
- can explain the cellular/molecular mechanisms of action of pharmaceuticals and endogenous signal molecules related to the above-mentioned organ systems, including target molecules and signalling pathways
- can explain the pharmacological effects and probable side effects of relevant drug classes
- can explain the connection between physiology, pathophysiology and the principles of drug treatment of selected therapeutic areas
Skills
The student
- can perform basic pharmacokinetic calculations
- can apply knowledge of mechanisms of action, effects and side-effects in the assessment of drug treatment of selected therapeutic areas
- can communicate and discuss relevant subject matter with fellow students
- can work individually and in groups using a problem-based approach to relevant subject matter
General competence ;
The student
- can demonstrate an awareness of drug use in selected therapeutic areas
- can familiarise himself/herself with the mechanisms of action of new drugs and the treatment principles of selected therapeutic areas
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Work and teaching methods include lectures, problem-based learning (PBL), seminars, and skills training in the form of laboratory assignments. The teaching methods flipped classroom and team-based learning (TBL) are used for parts of the course. Digital learning resources are made available to the students in advance, and the time they spend at the university is used to work on assignments and group work.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en skriftlig skoleeksamen på 4 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Anders Kjelsrud