Studentombud
-
Kontaktinformasjon
Telefon: 906 67 216
Det er to studentombud ved OsloMet, Rebekka Midgaard(100 % stilling) og Martin Lie-Nielsen(50 % stilling).
Foto: Sonja Balci/OsloMet
Studentombudet er uavhengig og kan gi råd og bistand i saker som gjelder studiesituasjonen din enten du er student eller stipendiat ved OsloMet.
Studentombudet skal sørge for at din rettssikkerhet som student blir ivaretatt, og kan gi råd og bistand hvis du har spørsmål om dine rettigheter i studiesituasjonen. Ombudet er uavhengig og har taushetsplikt, ombudet skal ikke ta parti eller bestemme utfallet av en sak. Tilbudet er også gratis.
-
Hva kan studentombudet hjelpe deg med?
Vi svarer deg på spørsmål om opptak til studier, eksamen, praksis, klagesaker, fuskesaker eller skikkethetsaker, læringsmiljø eller sikkerhet.
Studentombudet kan blant annet tipse om framgangsmåter, informere om regelverk og svare om rettigheter i studiesituasjonen din. Ombudet kan også hjelpe deg med hvordan du kan klage på et vedtak eller hvis du opplever at OsloMet opptrer uforsvarlig. Er du ikke sikker på hvor du skal henvende deg for å få hjelp, kan studentombudet gi deg råd.
Studentombudet kan ikke ta avgjørelser i saker eller endre OsloMet sin praksis. Vi kan heller ikke fungere som en advokat.
-
Studentombudets verdier
Verdiene som ligger til grunn for studentombudets arbeid er:
- uavhengig
- konfidensiell
- uformell
- nøytral
Uavhengighet
Uavhengighet er avgjørende studentombudets arbeid.
Studenter som havner i vanskelige situasjoner, kan mangle tillit til Oslomet. Det kan være mange ulike årsaker til det. Kanskje har ikke studenten opplevd å bli hørt tidligere. Kanskje er de som studenten møter, selv involvert i konflikten, eller kanskje føler studenten at utdanningsstedet har noe å vinne eller tape på å gi et bestemt råd. Selv om studentombudeter tilknyttet Oslomet, gir vi råd og veiledning uavhengig av institusjonen.
Studentombudet har god oversikt over regelverk og rutiner og kan derfor forstå og forklare hva som har skjedd, hvorfor og om det er noe man kan gjøre for å løse det. I tilfeller der det som har skjedd, er innenfor regelverket, er det minst like nyttig at studentombudet forklarer hvorfor.Konfidensiell
Med særdeles få unntak har studentombudet taushetsplikt for alt det en får vite i forbindelse med stillingen. Det betyr at når en student kommer på kontoret, ringer eller sender e-post, så skal studenten være trygg på at alt som blir sagt, ikke forlater kontoret. Det betyr at du kan fortelle studentombudet det du vil, uten å være redd for at noen andre skal få vite om det. Studentombudet har taushetsplikt om saken din overfor alle andre, både på Oslomet og utenfor.
I noen saker ønsker studenter å være anonyme. Dette gjelder særlig i saker der det varsles om kritikkverdige forhold. Studentombudet kan bistå studenter som ønsker å varsle anonymt om for eksempel trakassering, mobbing, underslag eller brudd på sikkerhetsrutiner.
Noen studenter har behov for å si ifra om noe som har skjedd, uten at saken tas videre. Studentombudet vil gjerne ha slike saker også for å kunne jobbe med utdanningssituasjonen på et overordnet nivå, uten at en går inn på den enkelte saken.Uformell
Studentombudet er et lavterskeltilbud. Der er viktig at studentene ikke føler det er vanskelig å stille spørsmål. Døren er åpen enten du har en vanskelig og alvorlig bekymring, eller om du bare er usikker på hva dine rettigheter er som student, eller hvordan du bør gå frem i en sak.
Nøytral
For det første er studentombudet politisk nøytral, og uttaler seg derfor ikke om politiske spørsmål.
For det andre vil studentombudet aldri ta side i en sak. Studentombudet jobber for å få en sak belyst fra alle sider og utforske ulike løsninger på en upartisk måte for å finne gode løsninger for alle. Studentombudet er bundet av regelverket, ikke av studentenes egeninteresser eller Oslomets preferanser.