EPN

MAKREPRA10 Praksis i spesialisthelsetjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Specialist Health Service
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Formålet med dette emnet er at studentene får handlingskompetanse i kreftsykepleie og bidrar til å utvikle kunnskapsbasert praksis. Gjennom de praktiske studiene i spesialisthelsetjenesten får studentene erfaring i å foreta kliniske observasjoner, vurderinger, beslutninger og iverksette handlinger uavhengig av behandlingsmål. Sentralt for emnet er sykepleie rettet mot konsekvenser av behandlingen for pasienten og pårørende, spesielt lindring av symptomer som kan oppstå. Videre vil studentene få erfaring i å undervise kolleger og/eller annet helsepersonell.

 

Generelt foregår praksisstudiene ved spesialavdelinger der kreftpasienten får behandling og oppfølging. Studenten vil primært ha praksis ved onkologisk avdeling, barneonkologisk avdeling, kreftpoliklinikk og strålepoliklinikk. Veiledet praksis går over 7 uker med tilrettelagte læresituasjoner og selvstudier.

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført emne MAKRE4100 Sykepleie og behandling til pasienter med kreft/Teoretiske studier i kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder 1, 10 stp

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere konsekvenser av kreftsykdom, avansert kreftbehandling og kreftsykepleie
  • kan vurdere hvordan man kan forebygge og lindre komplikasjoner ved kreftbehandling
  • kan gjøre rede for aktuelle retningslinjer, nasjonale føringer og lokale prosedyrer relatert til kreftbehandling 

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke relevant kunnskap til selvstendig å planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleie til pasienter med kreft 
  • kan selvstendig gjennomføre medikamentell kreftbehandling etter gjeldende prosedyrer og rutiner for å ivareta pasientsikkerhet, egen helse og miljø etter gjeldende lovverk 
  • kan selvstendig bruke terapeutiske kommunikasjonsmodeller med pasienter med kreft og deres pårørende
  • kan analysere og systematisk vurdere komplekse pasientsituasjoner relatert til kreftsykdom og behandling
  • kan identifisere og kritisk vurdere akutte og kritiske situasjoner 
  • kan på selvstendig måte iverksette relevante smittevernstiltak rettet mot pasienten, miljøet og aktuell kontekst 
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter for å vurdere og prioritere behov for helsehjelp til utsatte og sårbare pasientgrupper
  • kan organisere et pasientforløp for å sikre kvalitet og informasjonsflyt på tvers av tjenestenivåene
  • kan anvende og bidra i utviklingen av faglige retningslinjer, lokale prosedyrer og standardisering for å ivareta pasientsikkerhet
  • kan anvende relevante metoder for å vurdere risiko for uønskede hendelser og bidra til forbedring og pasientsikkerhet
  • kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring
  • kan analysere kliniske, faglige og etiske relevante problemstillinger i kreftsykepleie og bidra til fagutvikling og endringsarbeid 
  • kan bruke anerkjente pedagogiske prinsipper til å undervise kolleger
  • kan systematisk bruke sine kunnskaper til å fremme helse, mestring og livskvalitet hos pasient med kreft og dens pårørende

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen kreftsykepleie med utgangspunkt i relevant fagkunnskap, forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor kreftsykepleie med spesialister
  • kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og juridiske retningslinjer
  • kan forholde seg kritisk til kreftbehandlingens muligheter, begrensninger og konsekvenser
  • kan kvalitetssikre kreftsykepleie ved skriftlig og muntlig dokumentasjon

Arbeids- og undervisningsformer

Veiledete praksisstudier med tilrettelagte læresituasjoner. I tillegg inngår undervisningsformer som muntlige og skriftlige oppgaver, gruppearbeid og selvstudier.

Turnus

I praksis kreves normalt 30 timer tilstedeværelse på praksisstedet og 1 studiedag pr. uke. En praksisdag er normalt 7 ½ time. Studenten skal selv planlegge tid for tilstedeværelse, og turnusplanene skal godkjennes av faglærer og praksisveileder. For at studenten skal få gode læresituasjoner, bør hen i størst mulig grad følge kontaktsykepleiers turnus.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Konkretisering av læringsutbyttet for emnet

I begynnelsen av hver praksisperiode skal studenten konkretisere læringsutbyttet for emnet ut ifra egne læreforutsetninger og rammene ved den avdelingen der emnet gjennomføres. Læringsutbyttene skal godkjennes av praksisveileder og praksislærer. Disse læringsutbyttebeskrivelsene skal være konkrete, relevante, realistiske og målbare. Dette danner utgangspunkt for veiledning og gir holdepunkter ved vurdering. 

  • Skriftlig oppgave, individuell med muntlig fremlegg i praksisarena. Omfang: inntil 2000 ord. Selvvalgt pensum skal anvendes

Studenten får skriftlig tilbakemelding fra medstudenter på besvarelsen.

Vurdering og eksamen

Vurderte praksisstudier.

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet.

For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.

  • Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
  • 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
  • Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått-ikke bestått.

Sensorordning

Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet. Endelig vedtak om Bestått-ikke bestått fattes av universitetet.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp med KREFTPRA1.