EPN

MAKRE4100 Nursing and Treatment for Patients with Cancer Course description

Course name in Norwegian
Sykepleie og behandling til pasienter med kreft
Study programme
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Language of instruction: Norwegian

Formålet med dette emnet er at studentene får inngående kunnskaper om prinsippene for behandling av kreft samt å yte faglig forsvarlig sykepleie til kreftpasienter under behandlingen. Emnet gir et bredt teoretisk grunnlag om hva kreft er, hvordan sykdommen utvikles og ulike behandlingsformer. Sentralt for emnet er hvilke konsekvenser behandlingen får for pasienten og pårørende og hvordan kreftsykepleier bør tilnærme seg pasienten. Utover dette inneholder emnet drøftelser av hvordan kreftsykepleier må basere yrkesutøvelsen på pasientens og pårørendes ressurser og opplevelse av sykdom og behandling. Videre inneholder emnet teoretisk grunnlag for kommunikasjon med pasienten og dens pårørende.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences and hold authorisation as a general nurse.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:

Knowledge

The student

  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kreftsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har avansert og spesifikk kunnskap om utvikling av kreftsykdommer, deres patofysiologi og diagnostikk
  • kan gjøre rede for behandlingsprinsipper, herunder kirurgi, medikamentell kreftbehandling og strålebehandling i tråd med kunnskapsutviklingen
  • kan selvstendig beskrive farmakologisk behandling relevant for pasienter med kreftsykdom, inkludert smertebehandling
  • kan gjøre rede for mikrobiologi, smitterisiko, sepsisutvikling, antibiotika-bruk og smittevern relevant for kreftsykepleie
  • har avansert og spesifikk kunnskap om bivirkninger og konsekvenser av kreftsykdom og behandling, inkludert seneffekter
  • kan drøfte hvordan konsekvenser av kreftsykdom og behandling kan forebygges, lindres og håndteres
  • kan gjøre rede for psykiske reaksjoner, åndelige, kulturelle og eksistensielle behov og reaksjoner relatert til kreftsykdom hos pasient og pårørende
  • kan beskrive hvordan alder, psykisk helse, multimorbiditet og ernæringstilstand påvirker helse, kreftsykdom, valg av behandling og utøvelse av kreftsykepleie 
  • kan vurdere krise, tap og sorg hos pasienter og pårørende relatert til kreftsykdom
  • kan selvstendig beskrive prinsipper innen kommunikasjon med pasienter og deres pårørende
  • kan gjøre rede for person- og familiesentrert kreftsykepleie, herunder pasienter med kreft og pårørendes reaksjoner og behov i pasientforløpet på tvers av alder, kjønn og sosioøkonomisk bakgrunn
  • kan drøfte hvordan utøvelse av kreftsykepleie til pasienter og pårørende med forskjellige språk og ulik kulturell bakgrunn påvirker helse, kreftsykdom og valg av behandling
  • kan gjøre rede for kommunikasjon med barn og ungdom og deres særskilte behov og rettigheter, herunder kunnskap om urbefolkningens rettigheter

Skills

The student

  • kan analysere, vurdere og håndtere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk 
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter om smittevern for å vurdere behov, iverksette og lede smittevernstiltak der kreftsykepleie utøves 
  • kan anvende sine kunnskaper om hvordan diagnose og behandling kan påvirke helse, inkludert seksuell helse

Teaching and learning methods

The course will use varied, student-active work methods. Work and teaching methods include lectures, group work, seminars and self-study.

Course requirements

The following must have been approved in order for the student to take the examination:

  • Written assignment with oral presentation, carried out in groups of up to four students. Scope: up to 2,000 words

The students will receive written feedback on the assignment from the lecturer and oral feedback from fellow students and the lecturer on the presentation.

Assessment

Supervised individual written examination, in the form of a multiple choice examination, four hours.

Permitted exam materials and equipment

None.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

One internal and one external examiner check the questions, and the internal examiner checks the answer papers.  

Overlapping courses

10 ECTS overlap with KREFT6100.