EPN

ELI2800 Systems Integration Course description

Course name in Norwegian
Systemintegrasjon
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Emnet skal gi studenten innsikt i systemdesign og integrasjon av datasystemer i helsevesenet og en innføring i Python som et verktøy for fjern monitoring -styring og systemintegrasjon. Emnet skal videre gi studenten en innføring i motivasjon for implementering av velferdsteknologi, en oversikt over velferdsteknologiske systemer og løsninger, status av implementering av disse i Norge og internasjonalt, og state-of-the-art i forsking og utvikling. I tillegg, skal emnet gi en innføring i helserelatert datasamling via sensorer i trådløse nett og praktisk bygging av disse.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten skal ha grunnleggende forståelse og kunnskap i følgende sentrale emner:

  • Typiske systemstrukturer på sykehus
  • Pasientjournaler
  • Pasientsikkerhet og kvalitetssikring
  • Python programmering
  • Oppsett, programmering og bruk av Raspberry Pi for datainnsamling 
  • Telemedisin, e-Helse og m-Helse
  • Medisinsk datainnsamling via sensorer og trådløse nett
  • Velferdsteknologiske løsninger for pasienter hjemme

Ferdigheter

Studenten skal:

  • kunne vurdere ulike datatekniske systemløsninger for bruk i helsevesenet
  • kunne lage enkle programmer i Python for måling, styring og overvåking av ulike typer prosesser og systemer
  • kunne designe og bygge trådløse sensornett for velferdsteknologiske anvendelser

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • kunne formidle kunnskaper og kunne diskutere synspunkter med helsepersonell og andre som evt. ikke har kunnskap innenfor velferdsteknologiske systemer.
  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer om velferdsteknologiske løsninger i helsevesenet sammen med utstyrs- og systemleverandører, helsepersonell, pårørende og brukere, og kunne sammen med disse utarbeide system design og spesifikasjoner.

Teaching and learning methods

Forelesninger, undervisningslab, laboppgaver, og prosjektarbeid.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 4 laboratorieoppgaver i gruppe på 2-4 studenter.

Assessment

Ny eksamen våren 2021 og 2020:

Del 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen på 3 timer (teller 70%)

Del 2: Skriftlig prosjekt i grupper, selvdefinerte grupper (teller 30%)

Begge eksamensdelene må være vurdert til E eller bedre for at studenten kan få bestått emne.

Eksamensresultat kan påklages.

 

[Tidligere: Del 1: Prosjektoppgave (5-20 sider) i gruppe på 2-4 studenter, teller 30 %

Del 2: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer, teller 70 %

Begge eksamensdelene må være vurdert til E eller bedre for at studenten kan få bestått emne.

Eksamensresultat kan påklages.]

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt, utenom kommunikasjon med andre.

 

[Tidligere:

1)    Alle.

2)    Alle trykte og skrevne hjelpemidler samt håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.]

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.