EPN

BYVE3630  Interdisciplinary engineering in model Course description

Course name in Norwegian
Tverrfaglig prosjektering i modell
Study programme
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Det blir sagt at fremtidens BAE-næring krever påfyll av en helt ny type mennesker. Spesielt legges det vekt på at kvalifiserte kandidater evner å tenke helhetlig, og samhandle med flere fagfelt og interessenter samtidig. I dette faget skal vi sette søkelys på hvordan rammeverk slik som blant annet Virtual Design and Construction (VDC), teknikker innen smidige praksiser og Lean kan bistå i å prosjektere tverrfaglig i modell. Studentene kan lage egne problemstillinger eller ta fatt på utdelte case-oppgaver for å løse oppgavene og obligatoriske arbeidskrav.

Recommended preliminary courses

Emnet bygger ikke direkte på andre emner i studieprogrammene, men det vil være en fordel å ha gjennomført følgende emner:

BYFE1201 Byggfaglig innføring

BEPE1700 Programmering

BYTS1401 Byggeteknikk

Required preliminary courses

Ingen utover opptakskrav.  

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

  

Kunnskap  

Studenten har kunnskap om:

  • ingeniørens rolle i moderne arbeidsprosesser som benyttes i byggenæringen med økt bruk av digitale verktøy
  • grunnleggende teori rundt Lean Design, Virtual Design and Construction (VDC), Building Information Modelling (BIM) og fasefordeling I et prosjekt
  • ulike roller og ansvar som er involvert i en tverrfaglig samhandlingsmodell
  • nødvendigheten av god planlegging og samhandling i prosjekt

  Ferdigheter  

Studenten kan:

  • sette opp en Work Breakdown Structure (WBS) (Prosjektnedbrytningsstruktur (PNS) på norsk) og har forståelse for fordeling av ulike aktiviteter i et prosjekt  
  • lage prosesskart som tydeliggjør roller og ansvar under modellering og leveranser i byggeprosjekter
  • bruke programvarer til å visualisere og presentere modell og andre relevante BIM-filer
  • anvende prinsipper fra Virtual Design and Construction (VDC), smidige praksiser («agile practice») og annen prosjektstyring
  • gjennomføre en Integrated Concurrent Engineering (ICE) sesjon
  • etablere måleparametre for samhandling og måle disse fortløpende i byggeprosjekter
  • evaluere muligheter ved tverrfaglig samhandling i modell

  

Generell kompetanse   

Studenten har generell kompetanse om:

  • muligheter og begrensninger i tverrfaglig samhandling og modellbruk
  • medmenneskelige ferdigheter
  • bruk av analoge og digitale verktøy for å løse utfordringer
  • organisatoriske og teknologiske utfordringer ved tverrfaglig samhandling i modell
  • byggeprosjekters kompleksitet og behovet for tverrfaglighet

Teaching and learning methods

Emnet er prosjektbasert og benytter problembasert læring som pedagogisk tilnærming. Studentene får være aktive deltakere i utvikling av kunnskap. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger før gruppearbeid med veiledning, prosjektarbeid, en-til-en samtale med veileder, seminarer og øvinger i digitale samhandlingsrom. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på campus vil hovedsakelig bli brukt til en-til-en-samtale, oppgaveløsning og gruppearbeid. 

Course requirements

  • 3 øvinger i gruppe. Det forventes at studentene bruker ca 4 timer per øving.
  •  1 muntlig gruppepresentasjon (maks 45min)
  • 3 individuelle øvinger

Assessment

3 øvinger i gruppe. Alle deler vektes likt.

Alle 3 øvingene må være gjennomført og bestått for å få bestått i emnet.

Eksamensresultatet kan påklages. Ved ny/utsatt eksamen kan en forbedret versjon av arbeidene leveres.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Bestått / ikke bestått.  

Examiners

Hver besvarelse vurderes av en intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.